tiistai 17. helmikuuta 2015

Ohjelmointia opettajille

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto järjesti opettajille suunnatun ohjelmointityöpajan, jossa tutustuimme Koodaustuntiin, Scratchiin  sekä Kodu Game Labiin. Hyvä tapa aloitella ohjelmointia on tehdä Koodaustunti . Sen jälkeen voi jatkaa vaikkapa Scratchiin ja siitä eteenpäin Koduun. Muitakin ohjelmointiympäristöjä lapsille toki löytyy.

Scratch-ympäristö löytyy internetistä osoitteesta https://scratch.mit.edu/ 
Scratchissä toiminnot tehdään raahaamalla hiirellä valmiita toimintolohkoja. Toimintoja yhdistelemällä oppilas voi tehdä esimerkiksi pelejä tai tarinoita. Scratchin sivulta löytyy myös valmiita ohjeita, joita seuraamalla oppilas voi rakentaa oman pelin. 



KODU Game Lab eli Kodu on ympäristö, jossa oppilas voi suunnitella ja luoda omia tietokonepelejä. Ohjelmointi tapahtuu valmiilla ikonikuvakkeilla ja käskyillä. Kodu asennetaan omalle tietokoneelle. Kodua voi käyttää hiirellä ja näppäimistöllä tai XBOX-ohjaimella. 

Suomenkielisiä ohjevideoita löytyy Youtubesta hakusanalla Kodu.


Lisää asiaa ohjelmoinnista ja siitä miten sitä koulussa tulisi opettaa löytyy Koodi2016 sivulta
Alaluokilla ohjelmoinnin opettaminen on tietenkin myös paljon muuta kuin tietokoneen käyttämistä. Jos aihe kiinnostaa ja haluat ohjausta aiheeseen tai lisäapua tuntityöskentelyyn näiden kanssa, ota yhteyttä Riikkaan tai Sariin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti